školka Jablonec
competition 2023
budget 180 mil. Kč
Navrhovali jsme novou školku k jablonecké přehradě. Školka se obrací do zahrady a tvoří s ní složitý celek. Dům umisťujeme na pozemek tak, aby byla zahrada co největší a přehledně na očích. Je členěná do několika zón, které umožňují oddělený program jednotlivých tříd. Zároveň je zde ale spousta prostoru pro společné setkávání – v altánu, na velkém pískovišti s jezírkem, v lese nebona hřišti.
Nezaměnitelnou siluetu domu určují šikmé střechy. Shedové světlíky přivádějí do interiéru při hluboké severojižní dispozici západní i východní světlo. Přehřívání brání venkovní stínění.
Interiér školky je bohatý, ale přehledný. Kopírování stoupajícího terénu směrem do zahrady vytváří z chodby zábavný prostor, který neslouží jen k přesunu do třídy, ale také třeba k jízdě na odrážedle. Chodba se u vstupu do tříd otevírá do menších náměstíček. Výjimečným, svátečním místem je převýšený prostor tělocvičny s otevřeným krovem.
Děti obývají místa s různou mírou sdílení a soukromí. Ve třídách vznikají pocitově oddělené zóny pro samostatnou činnost skupin. Dvě sousední třídy se mohou potkávat ve společném dvorku se záhonky. S dalšími třídami se dítě potká na spádovaných chodbách s náměstíčky u vstupu do tříd. Podstatný je nejen fyzický, ale i vizuální kontakt dětí s jejich sousedy. Každá třída je tvořena vlastním objemem prosvětleným ze všech světových stran.
Nezaměnitelnou siluetu domu určují šikmé střechy. Shedové světlíky přivádějí do interiéru při hluboké severojižní dispozici západní i východní světlo. Přehřívání brání venkovní stínění.
Interiér školky je bohatý, ale přehledný. Kopírování stoupajícího terénu směrem do zahrady vytváří z chodby zábavný prostor, který neslouží jen k přesunu do třídy, ale také třeba k jízdě na odrážedle. Chodba se u vstupu do tříd otevírá do menších náměstíček. Výjimečným, svátečním místem je převýšený prostor tělocvičny s otevřeným krovem.
Děti obývají místa s různou mírou sdílení a soukromí. Ve třídách vznikají pocitově oddělené zóny pro samostatnou činnost skupin. Dvě sousední třídy se mohou potkávat ve společném dvorku se záhonky. S dalšími třídami se dítě potká na spádovaných chodbách s náměstíčky u vstupu do tříd. Podstatný je nejen fyzický, ale i vizuální kontakt dětí s jejich sousedy. Každá třída je tvořena vlastním objemem prosvětleným ze všech světových stran.
© Stibitz & Stibitz architekti